Kunst in de Kreek, Expositie Berend van der Zanden, 28 maart tot 7 mei

Als tiener heb ik van mijn vader geleerd te fotograferen met zijn oude mechanische spiegelreflexcamera en losse belichtingsmeter. Tijdens onze vakanties werden er vele rolletjes film volgeschoten. Het resultaat na ontwikkelen en afdrukken was op z’n zachtst uitgedrukt “wisselend” maar ik werd altijd aangemoedigd.

Vele jaren later kreeg ik een autofocus spiegelreflexcamera cadeau van mijn vrouw om onze vakanties en gezinsleven vast te leggen. Fotograferend op diapositief film was ik blij verrast door het resultaat en vanaf dat moment heb ik fotografie herontdekt.

Door het lezen van boeken en het internet af te speuren probeerde ik me alle fotografische kennis eigen te maken maar het meeste leer je als je hierover met gelijkgestemde geesten kan sparren.

Bij Dia- en Fotoclub ’s-Gravenzande vond ik deze uitdaging en hier heb ik echt een enorme ontwikkeling doorgemaakt door het ontvangen van opbouwende kritiek, onderlinge uitdaging en door mee te doen aan landelijke en internationale fotowedstrijden.

Nu fotografeer ik eigenlijk alles wat mij verwonderd. Hierin staat eigenlijk altijd de invloed van de mens centraal. Deze invloed zorgt voor een continue verandering waardoor foto’s unieke documenten worden van plaats en tijd.

Fotografie geeft mij veel voldoening door de reis naar het onbekende, toevallige gebeurtenissen en ontmoetingen, het moment dat ik de foto maak, het selectieproces, door bewerking de foto boven de rest uit laten stijgen en de presentatie van het uiteindelijke resultaat.